Arkiv - desember, 2009

h1

I Gule for å Jule

torsdag, desember 24th, 2009

Dedikert til min hybelkamerat Gisle

Med et hode på høygir etter eksamen må en ha noe å gjøre, eller i det minste bruke sin energi på. Dette året gikk det til å dekorere det nylig introduserte juleølet jeg står i besetning av. Håper for all del det ikke smaker.

Har stortroa på at  jeg ikke er så noob i photoshop som jeg trodde lenger. :-)

Ribbe, klang og lall, og gaver. NÃ¥ er det jul. God Jul alle sammen!

Og godt nyttår :)

h1

Ferie

lørdag, desember 19th, 2009
2gummgg

emotions in crescendo will make a blast

Det er et fremmedord. På universitet så kan man vel ta det i betraktning at det er grusomt å uttale ordet. Man elsker jo kunnskap. Hvem gjør vel ikke det?

Opera fanene er forsvunnet. Serveren fungerer faktisk ok etter noen forsøk som satte alt pÃ¥ plass. E-posten er gjennomlest. Nicklas har flyttet som selvsagt er ganske trist. Siste eksamenen er ferdig og nÃ¥ sitter jeg i en fantastisk substans av «Broken strings» og alkohol strømmende igjennom mitt legme igjen. Kanskje ikke det mest uvanlige jeg blogger om, men uansett kanskje det beste man kan oppfatte som en god opplevelse rett før man skal legge seg. Berserke hormoner og følelser som er sterkt oppkvikket av alkoholens virkning. Det er kanskje ikke sÃ¥ vanskelig Ã¥ forstÃ¥ hvorfor en ønsker et fullstendig umeningsløst liv i form av ren lykke.

Vil nÃ¥ prøve den steinharde sengen min for siste gang før jeg vagle pÃ¥ bussen hjemmover 30 mil i morgen. Det er jul og vi skal prøve Ã¥ nyte denne høytiden selv om dette ikke vises overhode pÃ¥ en universistetsstudent føler jeg da bøkene løper desperat etter en uansett hvor man sitter. Hva man ikke skal elske…

h1

Renè Decartes – Hva om demonen er Gud?

torsdag, desember 10th, 2009
250px-Frans_Hals_-_Portret_van_René_Descartes

Rene Decartes - optimismen er uunngåelig. Noe som for øvrig Hume bekrefter.

En ting som slo meg under repetisjonsforelesningen med sammenligningen mellom Aristoteles og Decartes syn på kunnskap. Decartes tar for altfor mange mange ting for gitt, når han bygger seg oppover fra sin metodiske tvil.

Decartes konkluderer sin congito ergo sum basert pÃ¥ hans evne til Ã¥ tvile – og da tenke. Men hva er sÃ¥ denne tvilen, eller tenkeevnen forsÃ¥vidt? Hva om vÃ¥r egen fornuft er basert pÃ¥ demonens egne ønske om at vÃ¥r forstand og tenkeevne er skapt i «lyset» (eller mørke) av denne demonen? Hva om vÃ¥r forstand ikke er is stand til Ã¥ tenke bedre, eller er begrenset og «tvunget» til Ã¥ tvile da dette setter oss vekk fra virkelighetens erkjennelse?

For Ã¥ gjøre det kort og konkret; Hva om den «gode, perfekte, evige» Gud er demonen?

Jeg ble selv inspirert av hans aksiomatisk deduktive måte for å finne sikker kunnskap, men under hans Gudsbevis peker han for gitt at Gud er god, perfekt, og fullstendig i hans egen forestilling og bygger på sin pessimisme over at menensket selv er ufullstendig, og dette er argumentativt godt nok for at Gud må finnes. Sidespor tenker jeg selvsagt.

Optimisme er en menneskelig nødvendig egenskap for å leve. Når Decartes ser pessimismen over hans egen eksistens, er det rett og slett menneskelig naturlig at hans fornuft må gripe noe sikkert. Hadde han tatt utgangspunkt i at Gud var ond ville den evige pessimismen kanskje bryte ham fullstendig sammen, noe som ut ifra hans metodiske tvil faktisk er grunnlaget han feiler på.

h1

Ex.phil – hvem bør du lese pÃ¥/sammenligne?

torsdag, desember 10th, 2009

Under har jeg en statistikk (ca) pÃ¥ hvor ofte forskjellige filosofer og tema blir nevnt i alle eksamensoppgavetekster helt fra 1999. For emneoppgaver har jeg tatt med filosofer som er relevante til emnet. Vi ser at Aristoteles og hans verdensbilde peker seg godt ut, og det er mye sammenligning mot det mekaniske verdensbilde. Samtidig som det ble nevnt pÃ¥ repetisjonsforelesning med Irene, er Aristoteles <–> Decartes en ofte gjentatt oppgave pÃ¥ eksamen. Utover dette vil jeg ikke forutse sÃ¥ mye. Man fÃ¥r uansett et inntrykk av hva som er relevant Ã¥ lese pÃ¥ til eksamen – og som er enda viktigere – sammenligne.

  • Aristoteles & Aristoteliske verdensbilde:      38
  • Platon                                                         24
  • Decartes                                                     22
  • Hume                                                         19
  • Kant                                                           26
  • Popper                                                       15
  • Kuhn                                                          15
  • Vitenskapelige rev.                                      11
  • Mekaniske verdensb.                                   5

    Andre:
    Darwin: 5
    Hobbes: 3
    Augistin: 3
    Bentham: 1
    Herder: 3
    Førsokratikerne: 2
    Sokrates: 2
    Sofistene: 1

    HÃ¥per det hjalp litt! :-)

h1

Youtube’s smÃ¥ gullkorn

søndag, desember 6th, 2009

Jeg tar meg stort sett til takke med at youtube er fylt opp av

  1. Folk som har behov for Ã¥ vise fjeset sitt, fortelle om dagen sin, vise den nye frisyren sin, katten sin,….
  2. Musikk som ennÃ¥ ikke er fjernet pga copyright – med add-ons som virkemiddel.
  3. Folk som har lyst til å være morsomme men som aldri klarer det (voiceover/kopi og reply av andre populære videoer.)
  4. «Subscribe-horer»? Jeg bryr meg sÃ¥ lite at jeg av prinsipp ikke gidder Ã¥ sette meg inn i det.

Dette var i midlertidig inntil jeg fant et gullkorn av de sjeldne. En tegner som reflekterer over livet og med tegning og fortelling.

h1

Kan vi oppnå sikker viten?

torsdag, desember 3rd, 2009

Anbefaler alle som ikke er av den vitenskapelige/filosofiske art Ã¥ trekke seg vekk fra dette innlegget. Besvarelsen til min siste Examen philosophicum ligger her, høst 2009. Den er for referanse til andre som kanskje har lignende oppgave, og litt for min egen inspirasjon til Ã¥ gidde Ã¥ lese før eksamen om 9 dager…og til døtid for de som kjeder seg. Viktig Ã¥ la seg inspirere selvsagt. Det er for øvrig deilig med kommentarer til besvarelsen.

Dette er selvsagt ingen stjerneoppgave for Ã¥ punktere meg. Bør og kommentere at det er litt lite drøfting i oppgaven og mest argumentative slutninger fra stoffet som gjør det til en «god» oppgave. Mine egne syn kommer til slutt i teksten, for de uten forkunnskap til noen av filosofene.

Kan vi oppnå sikker viten? Drøft dette spørsmålet ut ifra Hume, Kant, Popper og Kuhn.

Kan vi oppnå sikker kunnskap om noe som helst her i verden? Eller i alle fall den verden vi er i stand til å sanse? Kan denne være konkret eller sannsynlig? Hva er det som definerer sikker kunnskap eller vitenskap? Hva er så hensikten med vitenskap? Erkjennelse av hvordan verden er, eller til utnyttelse av det praktiske?

Viten kan defineres som informasjon en person eller en gruppe vet implisitt eller eksplisitt om et bestemt emne. Oppgaveteksten ønsker derfor å finne ut om denne viten med full garanti kan være sikker, evig og uforanderlig. Kan vi med andre ord anskaffe oss informasjon om omverden og mennesket selv som er evig sikker?

Vi skal i denne oppgaven nyansere hvordan filosofene fra 1700-tallet ville forsøke å definere sikker viten kontra Popper og Kuhn sitt syn på 1900-tallet. Vi skal så se på noen linjer imellom skeptikerne Hume og Popper, og i størst grad forskjellene imellom Hume og Kant og Popper og Kuhn på hver sine tidsaldre. Det vil bli lagt vekt på Humes skeptisisme til vitenskapen og Kant’s motargument for disse siden de er de mest omfattende for hvordan vi som menneske kan danne et fundament for sikker viten.

Hume og Kant var langt mer opptatt av å finne det tilgrunnliggende, og hvordan vi i det hele tatt er i stand til å oppnå og skape en sikker vitenskap. I nyere tid ser Popper og Kuhn det som en langt viktigere oppgave å raffinere oppsamlet kunnskap, og forkaste det som ikke passer med observasjoner og prøvelse, og derfor få en mer sikker kunnskap.

Vi skal starte med å se på Humes utgangspunkt til sikker vitenskap gjennom menneskelig sanseerfaring og psykologi, og deretter hvordan Kant er med på foredle Humes filosofi ved å sette fornuften inn i sentrum i stedet for sanseerfaringen. Vi vil fra denne innledningen holde oss til at sikker viten blir definert som kunnskap som uforanderlig og evig, og senere se hvordan dette forandrer seg hos Popper og Kuhn. Oppgavebesvarelsen gir også forutsetning til at leseren har god kunnskap om de forskjellige filosofenes standpunkter til emnet.

Hume – skeptisk til vår erkjennelse av sikker kunnskap

Hume er empirisk opptatt av å bevise det som kan bevises. Alt er basert på våre sanseerfaringer, og dette er den eneste måten vi kan skaffe oss sikker kunnskap på. Han var opptatt av å stille spørsmålene om hvor viten kom ifra, og hvordan vi kan definere det at vi vet noe.

Hume kategoriserer viten eller kunnskap inn i faktakunnskap og begrepskunnskap. Faktakunnskap kan kun oppnås igjennom våre sanseerfaringer, og slutninger herifra. Begrepskunnskap er uavhengig av erfaringen, men disse sier ingenting om hvordan den faktiske verden er. Denne sier noe forholdet imellom begreper og sannhetene imellom disse. Dette er de to eneste formene vi kan danne oss sikker viten på, som Kant etter hvert vil motargumentere. Teologi og poesi vil derfor for Hume ikke passe med noen av kunnskapskategoriene.

Men siden menneskesinnet kun er i stand til å oppfatte inntrykkene som omverdenen gir oss, vil dette si at vi kun har kunnskap om egenskapene til de forskjellige inntrykkene og forestillingene vi har i rundt oss. Vi kan ikke være mer konkret enn dette, nettopp fordi det er dette sanseerfaringene våre sier oss. Menneskesinnet lurer oss til å tro at en gjentatt induktiv erfaring er verdt å beskrive som sikker viten. Men det finnes ingen garanti for at A vil være årsak til utfall B hver eneste gang i all evighet. Vi kan altså ikke se inn i fremtiden. Her ser vi og en parallell til Popper samsyn på induksjonsproblemet, og fremhevelsen om at induksjon er en ubrukelig kilde til sikker viten.

Hume påpeker likevel at mennesket, ut ifra vårt vanedannende og assosierende sinn vil definere mye sanseerfaring gjennom induktive slutninger. Vi ser en hendelse A få et utfall B et utallige ganger, og vil konkludere at dette vil skje hver gang, selv om det er kun er høy sannsynlighet for at A gir utfall B. Vi kan ikke se fremtiden. Med sanseerfaring kan vi altså ikke si at to steiner er identiske fordi de har samme form og tilsynelatende samme materiale ved sanseerfaring. Man vil derfor tolke det slik at sanseerfaringen vi oppfatter kun vil være gyldig i den gitte situasjonen vi opplever, og vil aldri behøve å være gyldig for en lignende sanseerfaring i fremtiden selv om våre erfaringer tilsier at disse vil være ”identiske”.

Man vil ved dette slutte til at all kunnskap basert på sanseerfaringen vil være meget begrenset, og det er her Humes enorme skeptisisme blir grunnlaget for at vi mest sannsynlig ikke har noe godt bevis for den fysiske verdenen i rundt oss og årsakssammenhengene i denne. Man vil ikke kunne danne et fundament av kunnskap på sannsynlige sanseerfaringer da disse vil gi seg forskjellige hver gang. Dermed blir begrepsbasert viten den eneste formen for sikker viten vi kan bygge – selv om mesteparten av begrepene ironisk nok er basert på definisjoner vi har dannet oss fra sanseerfaringene. Man kan derfor på lik linje kun konkludere med at naturlovene bare er sannsynlig, altså hypotetiske. Dette slutter til at alle naturlover er irrasjonelle.

Uansett hvor mye Humes skeptisisme er med på ødelegge bildet for sikker viten, vil likevel den naturalistiske menneskelige fornuften drive han tilbake til det ”hverdagslige” liv. Empirisk som han er, sier han likevel at dette er eneste måten mennesket er i stand til å leve på. Man kan på grovt sett og vis si at fornuften er tilfreds med de ”gode nok” beregningene av induksjon og årsakssammenheng vi opplever i verden. De vil i de fleste sammenhenger ha en nytteverdi i seg, fordi sannsynlighet er ofte et godt nok mål i seg selv. Mennesket er avhengig av ”common sense” for å danne erfaring.

Vi ser her at Hume blir revet med av den naturalistiske fornuften, selv om dette strider med hans syn på sikker viten. Det er her Kant kommer inn og bygger opp fundamentet for hvilken rolle fornuften kan ha i form i skapelsen av kunnskap uten nødvendig sanseerfaring.

Kant – fornuften angriper skeptisismen

Kant ønsker å vise feilen Hume gjør ved å kun konsentrere seg om objektet, enn å heller ta del i subjektet som observerer det – bedre kjent som den kopernikanske vending. Kant ønsker dette for å vende bort fra Humes skeptisisme og spørre seg selv om de fenomener vi observerer er et produkt av vårt eget sinn. Han ønsker å rette objektene etter vår fornuft.

Kant så Humes problem med at hans overdrevne skeptisisme til alt innebar at man knapt kan stole på noe som helst. Kant er enig med Hume i at all erkjennelse starter mer sanseerfaring, men ønsker og å bevise at vi og kan ha faktakunnskap som ikke behøver å være basert på sanseerfaring. Kant belyser derfor Humes spørsmål i lys i form av fornuften rolle, fremfor erfaringen – som danner beviset for det Kant betegner som syntetisk a priori kunnskap.

Kant mener årsaken ligger i menneskets naturlige evne til å stille seg metafysiske spørsmål som er løsrevet fra erfaringsverdenen – ofte spørsmål kring vår eksistens som kanskje ikke lar seg svare. Har universet noen ytre grense? Her finnes verken noe ja eller nei svar da begge vil være selvmotsigende med vår logiske oppfatning av rommet. Her er det den kopernikanske vendingen kommer inn. Kant stiller seg ikke spørsmål om hvordan han kan vite at det er noen ting ”utenfor” bevisstheten. Han spør heller ”Hvordan må ting være hvis jeg skal kunne erfare dem?”

Det er den menneskelige bevisstheten som pålegger sansematerialet sin egen form for viten, og denne er bestemt ut ifra av strukturen ved den menneskelige forståelsen. Uten disse ”formene” er vi ikke i stand til å tilegne oss sanseerfaringene, påstår Kant. En kan tolke det som at menneskesinnet pålegger naturen disse formene for at vi skal få en klar forståelse av naturen i rundt oss. Verden i rundt oss er altså et produkt av vår egen erkjennelsesevne, og ikke motsatt.

Det er gjennom anskuelsesformene tid og rom mennesket er i stand til å danne seg et meningsfullt bilde av den verden vi erfarer gjennom sansing. Disse anskuelsesformene er nødvendig for erfaring skal kunne skje i det hele tatt. Derfor vet vi noe sikkert om fremtiden. Dette viser dermed til et bevis for syntetisk a priori kunnskap, da tid og rom ikke er definert som ikke empirisk objekter. Dette viser også at sikker viten er mulig uten at sanseerfaring må være til stede.

Vitenskapelig revolusjon og relativisme

Til sammenligning med Hume og Kant, ser vi at Popper og Kuhn er preget av det nyere vitenskapelig verdensbildet på 1900-tallet. Det newtonianske kontra det relativistiske verdensbildet som et resultat av Einsteins relativitetsteorier og Bohr sin kvantefysikk er med på å sette den fundamentalt aksepterte vitenskapen i bevegelse. Dette skjer som en følge av at de den tidligere vitenskapen ikke er i stand til å forklare fenomener som vi ved hjelp av det teknologiske forspranget nå har mulighet til å undersøke. Man oppdaget at Merkurs bane rundt solen var fullstendig feilaktig med beregninger fra Newtons lover om gravitasjon og kraft. Det oppstår derfor hva vi kan kalle en ”liten” vitenskapelig revolusjon – eller et paradigmeskifte – som vi skal se nærmere på med Thomas Kuhn.

Århundrene imellom de nye og eldre filosofene er preget av mange revolusjonerende bølger som Darwins evolusjonsteori og Benthams utilitarisme som er med på å forme vitenskapen i dag – kunnskap som kan nyttiggjøres gjennom eksperiment på observasjoner av fenomener i naturen. Man ser at den vitenskapelige bølgen som vokser frem er med på å danne utallige teorier og hypoteser som forklarer fenomener i naturen. Med økende populariteten i det vitenskapelige forskerfelleskap blir også teorier og hypoteser et kappløp om ære og berømmelse for gjennombrudd i vitenskapshistorien. Her er Humes skeptisisme en viktig støttespiller til Karl Poppers falsifikasjonisme som er hans viktigste metode for determinering av sikker vitenskap.

Popper – sikker viten er uoppnåelig

Popper er opptatt av å finne ut nettopp hva som kjennetegner en vitenskapelig metode. Han påstod selv han var en kritisk rasjonalist i sin filosofi. Han hadde tro på fornuften, men poengterte at den alltid kan ta feil. Popper har sterke bånd sammen med Humes kritikk av hvordan induksjon kan være en god nok indikator på å sikker viten. Det finnes ingen logisk rettferdiggjøring av induksjon, heller ikke sannsynliggjøring av om en hypotese er sann. For selv om vi har induktive argumenter fra fortiden så kan ikke dette forsvare induktive argument i fremtiden. Om dette skulle være mulig ville man gå i ”sirker”, eller rettere sagt en uendelig sirkel av ”begrunnelse” for vitenskapen. Derfor må man forkaste induktive slutninger som et bevis på mulig oppnåelig sikker viten.

Det vesentlige blir derfor ikke at hypotesene er sanne eller er sannsynlige, men at de kan etterprøves. Dette danner grunnlaget for Poppers falsifikasjonisme. Grunnlaget er at man etter beste evne skal forsøke å motbevise hypotesen i stedet for verifisere den. Ved bruk av verifikasjon vil en danne en ”beskyttelse mot falsifikasjon”, også kalt ad-hoc hypoteser – som utelukkende har som formål å beskytte sine teorier fra å bli brutt.

Det er alltid hypoteser som er under utprøvelse i sammenheng med hverandre. For at en hypotese skal kunne dannes forutsetter dette mange hjelpehypoteser, altså tilleggsantagelser. Om man tar utgangspunkt i det Heliosentriske verdensbildet og utleder en hypotese om at jorden beveger seg, vil dette bygge på en feil hjelpehypotese. Man kan derfor slutte at minst en påstand eller hypotese kan være feil ved falsifiseringen. Men hvilken?

Det er her vi kommer til problemet med den falsifikasjon som vitenskapelig metode. Man kan grovt si at falsifikasjonisme er like problematisk som induksjon. Popper vil derfor se ned til at sikker viten i prinsippet er uoppnåelig av dette grunnlaget.

Thomas Kuhn – viten utvikler seg hele tiden

Kuhn setter seg sterkt kritisk til Popper sin betraktning av vitenskapsteori som et spørsmål om logisk refleksjon. Han er langt mer opptatt av å se hvordan vitenskapen i realiteten har utviklet seg, enn å basere seg på abstrakte logiske overveielser.

Kuhn peker seg derfor ut og setter her et nytt perspektiv på hvordan vi definerer vitenskap, og sikker viten i seg selv. Det er ikke lenger noe overveiende mål om at vi er i stand til å trekke bastante konklusjoner om hvilke ting i verden som er sikker. Kuhn viser heller til at kunnskapen må foredles gjennom tid, og det er slik vi kan nyttiggjøre oss av denne. Vi ser her at Kuhn og Popper er enige i at kunnskap må raffineres, men Kuhn viser til at dette problemet vil ”løse seg selv” over tid om det oppstår nok anomalier som bryter med paradigmene man har dannet seg, også kalt normalvitenskap. Den kopernikanske vending er derfor et eksempel på et paradigmeskifte.

Vi ser her at Popper og Kuhn har et langt mer analytisk syn på hvordan mer sikker viten kan oppnås. De tolker at totalt sikker og evig viten vil man aldri kunne oppnå, selv om Hume og Kant beskriver menneskesinnet som en håpløs strebe etter å finne det elementære og ”enkle”.

Når newtonitismen møter relativismen viser dette bare hvor uforutsigbar vår kunnskap er, og at vårt bilde at verden stadig er i forandring – som også med tiden kan være resultatet om det vi dag antar å være relativt eller konstant vil igjen forandre seg.

Alt dette peker i stor grad mot vår manglende evnen til å tilegne seg sikker kunnskap, for denne vil alltid være begrenset av menneskets evne til å tolk naturen i rundt seg med våre utviklede sanseoppfatninger. Hume stiller seg altså overraskende lite spørsmål til hvordan våre sanseorgan er med på å avgjøre hvordan sanseoppfatningen av verden rundt oss blir, men sikter seg heller til hvordan hukommelsen vår fungerer i form av erfaring og fornuft. Man kan tolke det så radikalt som at Hume snakker om en ”åndelig” erkjennelse av verden, da han tolker at våre sanseerfaringer er endelige og eneste formen for kunnskap. Igjen kommer alt ned til hvilke grenser man skal sette for erkjennelse for å kunne samle kunnskap som hele problemet med sikker viten.

Siden dagens kultur er preget av at den nyere vitenskapen stadig skal være bevisbar og være et bidrag til nyttiggjørelse av vÃ¥rt syn pÃ¥ Ã¥ eksistere, blir mye av Kants og Humes epistemologi vanskelig Ã¥ sette seg inn i med de paradigmer vi i dag har. Deres definisjon pÃ¥ sikker viten legger seg imot hvilke mÃ¥ter ”hodet” vÃ¥rt er i stand til Ã¥ tolke verden, I nyere tid tar vi til takke med at de teorier som stÃ¥r sterkt for Ã¥ beskrive naturvitenskapen er gyldige, da disse beskriver sanseerfaringene vÃ¥re etter logisk slutning i langt større grad enn det de tidligere filosofene gjorde. Dette støttes ogsÃ¥ opp gjennom at den til dags naturvitenskapelige helhet nærmer seg en ”teori om alt”, hvor man forsøker Ã¥ forene kreftene i universet – elektromagnetisme og gravitasjon – til en felles teori. Vi har her ikke det teknologiske forspranget til Ã¥ støtte opp under slike teorier, og vil kanskje aldri være i stand til det, nÃ¥r man støtter seg til Big Bang teorien om snart uendelig smÃ¥ partikler som byggesteiner.

Spørsmålet er heller i dag hvilken nytte vi kan ha av den kunnskapen vi er i stand til å anskaffe oss. Så lenge det ikke er for mange anomalier vil vi kunne underbygge denne og kanskje skape teorier som vil være ”tilnærmet” sanne om vi forsker lenge nok, som og kan være målet med Kuhns vitenskapelige forståelse. Dette er ikke minst bakgrunnen for samfunnenes enorme investeringer i utdannelse vi har i dag.

h1

1.desember

tirsdag, desember 1st, 2009

nisse

Første google fant.

I dag er en kjempebra dag!

Jeg vÃ¥kner opp fra en krystallklar drøm om hvor jeg nylig har argumentert fremfor en rekke hysteriske foreldre hvorfor Left 4 Dead skal kunne spilles av 8-Ã¥ringer, og jeg er ikke i mine minste tvil. De drar paralleller med GTA, men jeg av en eller annen grunn fremmer at man ikke angriper mennesker i dette spillet men «vesener» eller zombier mer konkret, som ikke har noen sjel og følelse, og man har her ikke fri brutal vilje til Ã¥ skade andre mennesker slik som i GTA spillene hvor man faktisk skader andre mennesker..

Siden jeg drømmer sÃ¥ mye betyr det kun at jeg er fullstendig uthvilt før jeg vÃ¥kner. Jeg ser pÃ¥ alarmen, det er ennÃ¥ 3 minutter til jeg skal stÃ¥ opp. Deilig. Da begynner det beste. Gutta som har integrert bar i kjøkkenet over oss drar «Driving home for Xmas» pÃ¥ anlegget dems og vibrerer dette gjennom hele bygget. Jeg koser meg i senga nÃ¥ og kommer selvsagt pÃ¥ at det er 1.desember noe jeg ikke tenkte pÃ¥. Jeg drar for gardinene og ser massevis av snø utenfor med julemusikken brummende i bakgrunnen..

Jeg har heller ikke bøker med meg hjem da dette ligger igjen pÃ¥ skolen. PÃ¥ med frakken, Spotify pÃ¥ Nokian og laste ned «Chris Rea – Driving Home For Christmas» og ut døra til bussen. Jeg smiler og jummer meg pÃ¥ vei til skolen..